Tommy Wiren: Johtajuusongelma vai luottamuspula? -luento 13.12.2009

Sääntö #1:

Älä ota eläimen käytöstä henkilökohtaisesti!

    -ne eivät kykene henkilökohtaisuuksiin, ne eivät ole ihmisiä

Johtajuusoppi 1980-luvulla, jonka mukaan koira ei saa:

  • syödä ennen omistajaansa
  • nukkua sängyssä
  • maata oviaukoissa tai eteisessä
  • mennä ovista ennen omistajaa
  • vetää hihnassa
  • koskaan aloittaa tai lopettaa leikkimistä
  • voittaa vetoleikkejä
  • katsoa silmiin

-Tommy rikkonut kaikkia näitä kieltoja ainakin kerran

-Em. kiellot johtuvat siitä, että ihminen on epävarma omista tekemisistään ja hakee syitä ulkopuolelta -> määrittelee typeriä sääntöjä joilla tilanteen "saa hallintaan".

Dominanssi-Alistumissuhde

  • Kuinka aggressiivinen tietty laji on 
  • Tappeleeko kaksi yksilöä kuolemaansa asti selvittöökseen dominanssisuhteensa
  • Resurssien riittävyys: jos resursseja on riittävästi vihamielisyys vähenee
  • Onko laumassa ihanteellinen määrä uroksia ja naaraita
  • Elääkö lauma vangittun vai vapaana

-Laumassa ei pitäisi olla liikaa samankaltaisia yksilöitä.

Laumahierarkia

  • Perustuu käsitykseen suslauman sosiaalisesta hierarkkisesta järjestelmästä
  • Periytyy geeneissä sukupolvelta toiselle
  • Oletetaan että toimii koiralla samalla tavalla
  • Mutta laumat koostuvat yleensä yhdestä lajista!

-Eri lajin yksilöt voivat elää yhdessä symbioosissa mutta eivät saman lauman jäseninä

-Eri laumat, sama alue, eivät sekaannu!

-Ihmislauma ja koiranpentu, joka yrittää selvitä hengissä ja hyötyä tilanteesta kuin tilanteesta

"En usko koirien pitävän meitä koirina eivätkä ne siksi yritäkään kilpailla asemasta kanssamme." John jotain

Resurssit ja riidat

  • Koirat rakastavat rutiineja ja pitävät niistä tiukasti kiinni
  • Koirat pitävät kiinni saavutetuista eduista
  • Jokin ympäristössä palkitsee toimintaa (lämpö, pehmeys, näköala, omistaja yms.)
  • Kukaan ei ole vaivautunut muuttamaan tilannetta esim. kouluttamalla
  • Vrt. hemmoteltu lapsi kassalla, MÄ HALUUUUUUUUUUUUN! tai jos viedään jo saavutettu etuus, ei enää pleikkaria ikinä, vastustus tod. näk. aikamoista aluksi

"Johtajuusongelma"

  • Vastuun siirtämistä eläimelle
  • ihminen ei ota vastuuta kasvatuksesta ja koulutuksesta
  • Syiden hakeminen ulkoisista tekijöistä tai koirasta itsestään  -> rotuominaisuudet, koiran luonne/kovuus/pehmeys
  • Halutaan selittää asioita mieluummin kuin tehdä niille jotain

-Koiraa ei siis ole koulutettu/opetettu riittävästi

"IHMISEN TULISI YMMÄRTÄÄ ETTÄ ELÄIN EI YMMÄRRÄ" - Ilkka Tuomas-Kettunen

Ihmisen tulisi ymmärtää että koira on eläin

  • Koira ei osaa olla ihmisiksi
  • Koira ei osaa automaattisesti käyttäytyä ihmisten säännöillä
  • Koirat käyttäytyvät reaktiivisesti ja oman oppimishistoriansa mukaisesti
  • Koira elää hetkessä ja oppii toimintansa seuraamuksista 

-Jos yhden lelun saa rikkoa muutkin rikotaan, koska se todettiin ekalla kerralla hyväksi ideaksi ja oli kivaa

- Jos uroksen antaa astua eri asioita ja koiria se oppii sen nopeasti tavaksi josta syntyy dominanssiongelmia, ympäristö opettaa ja palkitsee

Eläimet oppivat

  • Tomintansa seurauksista
  • kaiken aikaa
  • ovat oppineet jo kauan enn kuin ihminen keksi niitä kouluttaa

-Koira osaa tehdä niitä asioita, joita sillä on käytösvalikoimassaan heikkoina tai vahvoina (geenit määrittelevät)

Eläimet eivät ole eettisiä

  • Koira pitää itseään koirana
  • leimautunut emäänsä ja muihin perntuetovereihin
  • ei ajattele tai toimi kuten ihminen
  • Ei haise samalle kuin ihminen
  • Eikä sen maailma ole samanlainen kuin ihmisellä

-Ihminen elää ajassa, suunnittelee tulevaa ja ymmärtää aikaa, koira ei

-Koira kuvittelee elävänsä ikuisesti aina, ihminen vain alle kaksikymppisenä:)

-Koira elää hetkessä, suoraviivaisesti, hyvien ideoiden mukaan

-Hajumaailma tärkeä koiralle, koiran hajut tärkeämpiä kuin ihmisen hajut, jos edellä kulkenut koirakko, koira jäljittää koiraa ei ihmistä

"En ota palkkaa nyt vaan otan sen vasta huomenna tuplana" Koira ei ajattele näin, ihminen ajattelee

"Jos uskallat niin ota ja juokse" Koira ajattelee näin :)

-Koira ei tee töitä ilman palkkaa

Koira

  • on opportunisti
  • toimii AINA tavalla jonka se kokee itselleen kannattavaksi
  • ei tee asioita miellyttääkseen ihmistä

-Jos koira saa käyttäytyä rotuominaisuuksiin liittyvällä tavalla (esim. terrieri saa kaivaa, jahdata jänistä, kulkea ahtaissa paikoissa, listiä jyrsioitä) itse toiminta palkitsee sisäisesti.

-"Miellyttämishaluisen" koiran omistaja osaa yleensä motivoida koiraansa hyvin

-Ihmisen tulisi tehdä haluamansa asiat koiralle kannattaviksi

-Koiralta puuttuu luonnolliset uhat -> voi pysyä pentuna aina ja leikkiä

Kouluttajan tulisi

  • Muuttaa omaa ajatteluaan ja toimintatapaansa
  • Tietää mitä haluaa
  • oppia näkemään käytöksiä
  • Harjoitella omia mekaanisia taitojaan ja palkkion antamisen ajoitusta
  • Opetella ennakoimaan
  •  Opetella vahvistamaan täsmällisesti haluamaansa käytöstä
  • Harjoitella koulutuksessa tarvittavien välineiden käyttöä
  • Opetella tekemään onnistuneita harjoituksia

-Jos oppii ajamaan pyörällä (vaatii montaa erilaista samanaikaista taitoa) oppii kouluttamaan

-Onnistuneiden harjoitusten "massasta" syntyy oppiminen, käytöksestä tulee vahva ja varma

-Onnistuneita toistoja tarvitaan väh. 100, jopa 10 000

-Koirilta pyydetään osin niiden luontonsa vastaisia asioita

KOSKAAN ET SAA SITÄ MITÄ HALUAT, AINA SAAT SITÄ MITÄ VAHVISTAT

-Ihminen kun tekee väärin/virheen koulutuksessa -> koira ei toimi halutulla tavalla

Positiivinen ei tarkoita sallivaa

  • Joidenkin syy-yhteyksien opettaminen voi vaatia tiukkuutta
  • Positiiviset koulutusmetodit toimivat parhaiten jos rajoitat voimakkaasti ympäristön vahvisteita ja ymmärrät niiden vaikutuksen koiran käyttäytymiseen

-Kouluttaja joutuu kamppailemaan ympäristön ärsykkeiden kanssa, kumpi saa enemmän onnistumisia, voittaa

-Kotona kumpi aktivoi koiraa enemmän, ympäristö (lattialla lojuvat lelut, näkymät ikkunasta yms.) vai ihminen?

-Kun koiran ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin odottaa omistajan jutellessa muiden kanssa, jotkut koirat on pidettävä käskyn alla. Koira ei ole tällöin vielä oppinut rauhoittumaan tai se ei ole oppinut sitä siinä ympäristössä

"Intiaaniharjoitus" = Istutaan kannonnokkaan ja katsotaan kun metsä kasvaa

-Mitä vilkkaampi ja temperamenttisempi koira, sitä enemmän intiaaniharjoituksia -> voidaan aluksi harjoitella namipalkan kanssa

-Mahdollisimman matalassa vireessä harjoitellaan-> koira pysyy myös opittuaan rauhallisena toimiessaan -> Ei hirveitä kierroksia palkan kanssa jos haluttu käytös jota opetetaan vaatii tarkkuutta ja keskittymistä. 

-palkan "kierroskertoimet" voi testava käyttämällä sitä palkkana ja teettämällä sitten sama harjoitus uudestaan. Jos suoritus heikkenee huomattavasti, palkka aiheuttaa liikaa kierroksia. -> sitä voi silti vielä käyttää harjoituksen lopettavaan palkkaukseen

"Käyttäytyminen on kaikkea mitä kuollut eläin ei tee"

Kouluttaminen on käyttäytymisen muokkausta

-Opettaa kauniisti hihnassa kulkemista naksauttamalla kun hihna on löysällä: "Joko hihna on oppinut olemaan löysällä?" :)

Ongelmakäyttäytyminen on

  • Yleensä tavallisia käytöksiä jotka ilmenevät 
  • Seurausta jostakin aiemmin tapahtuneesta
  • Rakentunut usein tahattomasti pikkuhiljaa vahvistuen 

TIEDÄ MITÄ HALUAT JA MITÄ ET HALUA -> Mitä pitäisi tehdä, mitä ei tehdä missään tapauksessa pitäisi tehdä

-Talutushihna/panta tms. on itsessään vihje siitä, miten toimitaan kun toiminta on opetettu. Väline oltava mukana oppimisprosessissa

-Kaikissa tilanteissa mietittä, mitä koira saa tehdä ja opetettava se vahvaksi käytökseksi-> turhaa miettiä mitä kaikkea se ei saa tehdä!

Mitä ongelmille tulisi tehdä?

1) Älä keskity ongelmaan tai yritä korjata käytöstä tilanteen aikana! 

  • Älä aiheuta tilannetta vain näyttääksesi sen jollekulle! Pahennat tilannetta antamalla sille vielä yhden onnistuneen toiston! EI HALUTA ETTÄ KÄYTÖS ESIINTYY ENÄÄ IKINÄ!

2) Määrittele tarkasti käytös, jota haluaisit koiran tekevän sen sijaan siinä tilanteessa

-Väärin tekeminen ei tuota mitään toimintaa tai palkkiota, esim. ovikellolle haukuttaessa mitään ei tapahdu jos riekutaan

3) Aloita korvaavan käytöksen harjoittelu

  • keskity parantamaan tottelevaisuustasoa
  • perusta harjoittelu taitavalle palkkion käytölle
  • opeta yksi tai kaksi erittäin vahvaa ja sujuvaa käytöstä

-Pari viikkoa harjoittelet vain ja ainoastaan yhtä ja samaa käytöstä 150 toistoa päivässä (5 toiston sarjaa X3 kymmenen kertaa päivässä

4) Opettele ennakoimaan tilanteita

  • Vältä tilanteita, joissa ongelmakäytös tulee esiin
  • Pyri olemaan rauhallinen ja johdonmukainen kaikissa tilanteissa
  • Älä koskaan komenna tsi rankaise koiraa jos se alkaa ylireagoida tilanteeseen -Tämä vain yleensä lisää ei toivottua käytöstä kun osallistut itse ei toivottuun toimintaan

-Koiran säikyttäminen kun se tekee jotai ei-toivottua esim purkilla toimii lyhyellä tähtäimellä, mutta pidemmällä aikavälillä siitä tulee hyvin todennäköisesti säikky ja arka

-Luovu siitä ja saat jotain yhtä kivaa/kivempaa tilalle

-Rankaisua ei käytetä kuin max 1-3 kertaa ikinä saman käytöksen poiskitkemiseen!!!

Vahvisteet ovat koiran toiminnan moottori

  • Jos et tiedä, kysy eläimeltä
  • Jos et tiedä, mikä toimii palkkiona, kysy eläimeltä
  • Jos et tiedä mitä eläin osaa, kysy eläimeltä
  • Jos haluat faktaa, kysy eläimeltä
  • Jos haluat mielipiteitä, kysy ihmiseltä

-Palkkiona voi toimia yleinen hyväksyntä jos koiran ja omistajan välillä on erittäin hyvä vuorovaikutussuhde

-Palkkio vaihtelee opetettavan asian mukaan

-Käytä ongelmatilanteista selviämiseen sitä mitä sulla on, jo olemassaolevia vahvoja käytöksiä

Vahviste

  • Eläin määrittelee
  • Lisää toimintaa
  • On mitä tahansa eläin tavoittelee

-Mitä vahvempi vahviste sitä pienempi motivaatio 

-Jos palkan jälkeen käytös alkaa huononemaan toistoissa, palkka on huono, kierrokset nousee liikaa, ei pysty keskittymään

Rankaisu

  • Eläin määrittelee
  • Vähentää toimintaa
  • Ei opeta oikeaa tapaa toimia
  • Ajoitus ja voimakkuus kriittisiä

-Jotain on jo tapahtunut kun rankaistaan, käytös mahdollisesti jo loppunut ja rankaisu tulee jälkikäteen vrt. palkka joka annetaan oikean käytöksen aikana

-Vain väärän käytöksen vähennyttävä ei vuorovaikutuksen tai käytösten tarjoamisen -Miten onnistuu?

-Palkkaaminen lisää yhtiestyötä, rankaiseminen vähentää yhteistyötä

Menetelmiä (rankaisua ja palkkaamista) ei kannata sekoittaa saman käytöksen koulutukseen!

-Älä koskaan käytä rankaisua ja palkkiota saman ärsykkeen, käytöksen tai käskysanan yhteydessä -> Jos käytät, koira ei tiedä mitä siltä halutaan, se hämmentyy ja lakkaa toimimasta lopulta kokonaan kun se ymmärtää mitä nyt treenataan -> ja voilá! "Johtauusongelma" on syntynyt!

-Suurin osa ongelmista aiheutetaan itse epäjohdonmukaisella käytöksellä ->koira jättää koko homman sikseen, "tää oli sun idea alunalkaenkin!"

ABC-käyttäytymisanalyysi

"suurimmat ongelmat voidaan ratkaista ainoastaan parantamalla omaa ymmärrystä käyttäytymisestä" -B.F. Skinner

Autencent -Aikaisemmat tapahtumat

  • Millä saadaan aikaan
  • Miten saadaan aikaan

Behavior - Käyttäytyminen

  • Minkälainen käyttäytyminen
  • minkälainen muutos
  • lisääntynyt tominta
  • vähentynyt toiminta

Consequenses - Seuraukset

  • Mitkä seuraukset     Huom! näkyvät viiveellä!
  • Jotain hyvää
  • Jotain huonoa
  • Yhdistelmä molemmista, tulokset täysin erilaisia kuin edellisissä

-Toiminta on yhdistelmä eri käytöksiä lähes aina

-palkkion muoto vaikuttaa suoritukseen -> koulutettu käytös muistuttaa sitä millä se on koulutettu (esim. koira pureskelee noutokapulaa jos se on opetettu noutamaan kapula vinkulelulla tms. )

KÄYTTÄYTYMINEN

Laji- ja rotuominaisuudet

  • laijille tyypilliset käytökset
  • rotuominaisuudet
  • perimä

-Kiinteät (persoona, temperamentti, hermorakenne yms.) ominaisuudet eivät muutu eikä niitä voi muuttaa!

Terveydentila

  • Sairaudet (käyttäytyminen muuttuu äkillisesti)
  • kivut
  • loukkaantumiset
  • ruokavalio
  • liikunta

Oppimishistoria

  • ensimmäiset 16 viikkoa?
  • missä, miten kasvatettu?
  • mita asioita vahvistettu?
  • Koira oppii läpi elämän, toimintansa seuraamuksista

-Suurin osa aivokapasiteetista kehittyy 16 vkon aikana

 Tärkeysjärjestys koulutuksessa

1) Kouluttajan oma toiminta

  • Miten suhtaudut tilanteisiin?
  • Miten ennakoit tilanteita?
  • Miten toimit koiran näkökannalta? Ymmärrettävästi?

2) Tarkka palkitseminen

  • Mikä toimii palkintona?
  • Mistä palkitaan reaktio/käytös?
  • mihin palkitaan, palkan suunta?
  • Kuinka monta kertaa? Kunnes käytös on riittävän vahva
  • toimiiko vahviste ko treenissä?

-Koulutuksen alkuvaiheessa vahvistetiheys 12 krt/min, kun koira on oppinut käytöksen vahvistetiheys "riittävä" = käytös säilyy. Jos palkataan liian harvoin-> hakee palkan muualta, reagoi ärsykkeisiin

3) Apuvälineiden käyttäminen

  • Mitä välineitä (kuonopanta, talutin, pilli, naksutin tms.)
  • Miten välinettä tulisi käyttää (onko ehdollistettu/yleistetty jokin toimivaksi)
  • Mikä tarkalleen ottaen on reaktio, johon apuvälinettä käytät
  • Kuinka suurta tarkkuutta toiminnan vahvistaminen edellyttää?

Jos koira ei tee mitä pyydät

  • Koira ei tunne vihjettä niin hyvin kuin luulet
  • ympäristössä on jokin häiriötekijä, jonka aikana et ole harjoitellut
  • Koirasi teki virheen. Virheitä tapahtuu jokaiselle!
  • Käytöksen koulutus on vielä kesken

Koulutuksen rakenne               sanalle sisältö

  • Tavoite
  • Tavoite pilkotaan osatavoitteiksi
  • Toiminnan aikaansaaminen (esim. houkuttelemalla)
  • Alkuyleistys (eri paikoissa, eri ihmisten kanssa)
  • Vihjeen liittäminen (käsky sanotaan toiminnan aikana)
  • Ärsykekontrolli (saa tehdä käytöksen vain käskyn kanssa, ei ilman käskyä)
  • Yleistäminen (lisää eri paikkoja, eri tilanteita, eri ihmisiä)
  • Siedättäminen (eri häiriöitä)

Tähän asti yksi onnistunut käytös-> palkka

  • määrä, kesto, etäisyys ->palkkaa harvennetaan

-Eri osia koulutuksessa voi skipata, jos niitä ei tarvita, esim. mökin verkko-oven sulkemisen opettaminen: ei tarvi muualla kuin mökillä ja siellä olevien ärsykkeiden alla